Jordens Dag: Lav tema om Fugle

Bliv klogere på fuglenes verden, og gør en indsats for vores bevingede venner. Mød Gøgen Gunnar fra projektet Fugle For Alle og sæt fokus på Verdensmål 15: Livet på land.
En stær sidder på en gren og pipper
DOF logo500x300
Fugletemaet er lavet i samarbejde med Dansk Ornitologisk Forening.

Vær med til at fejre Jordens Dag

Arbejd med et eller flere af de tre temaer, fugle, skove og sommerfugle og bliv klogere på verdensmål 15: Livet på land.

Temaet om fugle består af 5 forslag til aktiviteter, der gør jer klogere på fuglenes verden og de forskellige arter.

1. Mød Gøgen Gunnar og hans venner

Fugle For Alle er et projekt unde Dansk Ornitologisk Forening. På deres hjemmeside kan du møde Gøgen Gunnar og hans fuglevenner.

Gøgen kan sige “kuk-kuk” og ikke nok med det, så flyver han hele vejen til det sydlige Afrika og tilbage til Danmark igen.

På siden kan I lære mere om udvalgte fugle fra den danske natur. Til hver fugl er der en fin beskrivelse, fakta om fuglen og mulighed for at lytte til fuglestemmen.

Se mere om Gunnar og vennerne på Fugle For Alle-hjemmesiden

Fugle For Alle

2. Aktiviteter for fuglene året rundt

Projektet Fugle For Alle har, udover Gøgen Gunnar, samlet en masse aktiviteter I kan lave for og om fugle baseret på de fire årstider.

Find inspiration til udendørsaktiviteter, som du kan lave med børn i naturen året rundt. Det er oplagt til at give eleverne lektier for derhjemme. Her kan forældre/bedsteforældre også få konkrete værktøjer til, hvad de kan lave med børnene i naturen.

Find aktiviteter I kan lave for fuglene om foråret

Fugle For Alle

3. Digital naturvejledning

Naturvejleder Simon Christiansen fra Skagen Fuglestation live-transmitterer fra Fugle For Alles Facebook-side og lægger løbende videoer op på YouTube med eksempler på aktiviteter for årstiden.

Få inspiration til aktiviteter I kan lave i klassen i disse 5 film, og I bliver klogere på fuglenes forunderlige verden.

Skarv bingo

Hvis jeg var en...

Hvilken fugl tilhører fjeren?

Hvilken ugle har spist her?

Fodr havens fugle

4. Gratis katalog Fugle For Børn fyldt med inspiration

Download DOF's gratis katalog Fugle For Børn og få masser af inspiration til ting, I kan lave. I kan for eksempel:

• Lære om fuglenes føde
  • Opleve fuglekoret
  • Høre Nattergalen Synge
  • Lære om fuglenes familieliv
  • Finde dyrespor og lege detektiv

Download Fugle For Børn her

Aktivitetskatelog forside

5. Tegn fuglesilhuetter

Print og farvelæg fugleskabeloner, som I kan bruge til til at tale om vadefugle, kragefugle, drosler og rovfugle.

Find silhuetterne på DOF's hjemmeside

Rovfugl silhuet

6. Lær om fugle og verdensmål, og tag på felttur

Mange fuglearter verden over er truede, og en stor årsag til dette er ødelæggelse af deres naturlige levesteder. I dette hæfte lærer du om Danmarks og verdens fugle, og om hvordan du kan være med til at hjælpe Verdensmål 14 og 15.

Download YOUNG's hæfte om fugle, verdensmål og felttur her

Download lærervejeldningen til hæftet her

Blå sommerfugl i højt græs
Hvordan kan sommerfugle være med til at redde verden? Giv eleverne indblik i sommerfuglenes vidunderlige verden i forbindelse med Jordens Dag og øg verdens biodiversitet.
Spirer - Ida Kryger
Lær om de forskellige typer af skov og deres unikke biodiversitet. Bliv også klogere på urørt skov, og hvorfor det er vigtigt, at vi får mere skov, der passer sig selv.