Skolehaver

Skolehaver tager på meget jordnær vis fat i nogle af samfundets største udfordringer: Forståelse af menneskets samspil med naturen, klimaudfordringer, kostens betydning for sundhed og vores allesammens trivsel.
Rønnebæk Skole skolehave Grøn Skole

Når børnene sår, høster og laver mad af deres egne grøntsager, bruger de geometrien til at måle havestykker, de tæller og deler frø, og de læser opskrifter og staver sig igennem grøntsagsnavne. Så hvorfor ikke rykke fagene ud i regnvejret og ud i virkeligheden?

Friluftsrådet har i samarbejde med Haver til Maver udviklet et skolehave-tema i Grøn Skole-programmet, hvor naturen, haven og maden er ligeså vigtig som lommeregner og læsehæfte. Har I lyst til at starte en skolehave, og er I allerede i gang med at planlægge, hvordan det skal ske, så kontakt os gerne for sparring.

Materialer og inspiration til undervisningen om skolehaver

Rødovre Lokalnyt
Inviter lokalavisen forbi og fortæl den gode historie. Mandag d. 20. september 2021 havde 2.C på Hendriksholm Skole i Rødovre fremvisning af skolehaven for Rødovre lokal Nyt. Journalisten Christian fik også mulighed for at tale med flere elever og klasselærer Rikke. Der blev taget fotos til avisen, som udkom i uge 39.
TagTomat_Kongens_Koekkenhave_Kristine-Kiilerich
Dyrk jeres egne krydderurter, grøntsager eller blomster. Få økologiske frø af god kvalitet til jeres havesæson i 2024. Tilbud gælder kun for medlemmer af Grøn Skole-programmet.
Haver til maver logo

Haver til Maver

Haver til Maver er en landsdækkende almennyttig forening, der arbejder for at styrke primært børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed. Hos dem finder I fx materialer til undervisning om og i skolehaver.

Børn gror i natur

Undervisningsmateriale om urbane skolehaver

TagTomat har sammen med Foreningen Københavns Skolehaver og Kompostbudene lavet bud på, hvordan der kan skabes og testes forskellige typer af skolehaver i de københavnske folkeskoler og børneinstitutioner. Det har mundet ud i produktionen af undervisningsmateriale med udgangspunkt i skolehaver til 0.-2. klasse.

TagTomat

Gratis e-bog om urbane haver for byens borgere

Urbane haver for byens borgere formidler TagTomats erfaringer med læringshaver på et væld af københavnske institutioner og skoler.

Skolehaveforløb fra Rudolf Steinerskolen i Vordingborg

Få inspiration til jeres skolehave fra Anke Schrader, der underviser i havebrug på Rudolf Steinerskolen i Vordingborg. Her arbejder man med havebrug i 6. og 7. klasse. Anke giver her både praktiske og pædagogiske erfaringer videre med havebrug i skolen.

Bliv NaturligVis

Vild mad i skolen

Bliv NaturligVis har udviklet undervisningshæftet, Vild mad i skolen, hvor eleverne får mulighed for både at lære om jagt, natur og samtidig tilberede dejlige smagsprøver på lækkert vildtkød som en afslutning på forløbet.

Bi

Biernes spændende verden

Undervisningsmaterialet fra Danmarks Biavlerforening og Lidl skal gøre landets folkeskoleelever klogere på biers livsbetingelser og deres store betydning for bestøvning af afgrøder. Undervisningsmaterialet, som både indeholder læringshæfte, opgaveark og en lærervejledning, er målrettet 2.-4. klassetrin.