De syv trin

Grøn Skole-programmet guider jer trin for trin til en bæredygtig udvikling af skolen og til at modtage Det Grønne Flag.

De syv trin er en fleksibel ramme til alle uddannelsesinstitutioner, som implementeres i forhold til den konkrete institution. Fleksibiliteten muliggør, at den enkelte uddannelsesinstitution løbende kan tilrettelægge forløbet i tilknytning til naturen, miljøet og de aktuelle institutionelle krav.

Grøn Skole - de syv trin

Læs om de enkelte syv trin

Hejsning af Grøn Skole flag
For at få det grønne flag, skal I sende en rapport til os. Rapportstrukturen gør det enkelt og overskueligt at udfylde rapporten, både løbende og afsluttende.
Miljøråd roskilde
Det Grønne Råd er kernen i Grøn Skole-programmet og står for at diskutere nye ideer til grønne tiltag og for at organisere miljøarbejdet på skolen. Rådet skal bestå af mindst 1/3 elever - og gerne mange flere.
Bæredygtiged ikon
En Grøn Vision er en fælles programerklæring for hele skolen, der både handler om, hvilke værdier skolen stræber efter, og hvordan skolen arbejde for at nå sine grønne mål.
Plantekasse på Kirke Hyllinge Skole
Hvert år skal I gøre status over skolens nuværende udgangspunkt og muligheder for forbedringer i forhold til bæredygtighed.
 grøn handleplan grønt råd
Den Grønne Handleplan er beskrivelsen af, hvordan skolen vil arbejde frem mod mål fra visionen og jeres konkrete planer for handlinger og aktiviteter.
Rønnebæk Skole skolehave Grøn Skole
Beskrivelsen af jeres Grønne Handlinger er både en løbende opfølgning på handleplanen og en evaluering af jeres indsats.
Børn til fællesspisning i skolehave
Grøn Undervisning er når natur, miljø og bæredygtighed har indgået i undervisningen. Grønne undervisnings-aktiviteter er centralt for skolens grønne arbejde.
ikon der viser en avis forside
Et vigtigt element i Grøn Skole-programmet er, at eleverne informerer om deres grønne erfaringer og involverer sig i den bæredygtige udvikling, der foregår uden for skolen.

Temaer

Arbejdet med Grøn Skole sker typisk gennem et eller flere af programmets temaer. De enkelte temaer giver mulighed for at have en fælles ramme og organisering af årets grønne arbejde omkring en fælles sag.