Jordens Dag: Lav tema om sommerfugle

Hvordan kan sommerfugle være med til at redde verden? Giv eleverne indblik i sommerfuglenes vidunderlige verden i forbindelse med Jordens Dag og øg verdens biodiversitet.
Blå sommerfugl i højt græs
Krible Krable
Sommerfugletemaet er lavet i samarbejde med Naturvejledning Danmarks projekt, Krible Krable.

Vær med til at fejre Jordens Dag

Arbejd med et eller flere af de tre temaer, fugle, skove og sommerfugle og bliv klogere på verdensmål 15: Livet på land.

Temaet om sommerfugle består af 6 forslag til aktiviteter, der gør jer klogere på sommerfuglens livscyklus, de forskellige arter og hvordan I selv kan tiltrække flere sommerfugle til skolens areal.

1. Lær om sommerfugle

Lær om sommerfugle med Krible Krables materialer bl.a. et temahæfte om sommerfugle.

2. Find jeres egen larve og lær om de fire livsfaser

Lær om sommerfuglens fire livsstadier i aktivitetsarket, som Naturhistorisk Museum har lavet i samarbejde med FO-Århus, DOF og Århus Kommunes Naturforvaltning.

Der er også tip til at finde jeres egne larver I kan udklække.

Download aktivitetsarket her

3. Fodr sommerfuglene

Lav lækker sommerfugle mad, så I kan tiltrække de farverige insekter.

Krible Krable har lavet en guide til at lokke sommerfugle til enten om natten eller dagen.

Download og print guiden her

Eller se, hvordan I kan gøre i denne video fra Dansk Ornitologisk Forening:

4. Find forskellige sommerfugle

Hvor mange forskellige sommerfugle kan I finde? Krible krable har lavet 16 kort med forskellige sommerfuglearter. Print kortene ud, og se hvor mange forskellige I kan finde.

I kan også tale om forskellene på de forskellige farver, størrelser og navne.

Find de 16 kort her

5. Leg sommerfugle-leg

Lær om sommerfuglenes tilblivelse - fra æg til færdigudklækket, flyveklar sommerfugl - via denne leg fra Krible Krable.

Legen kan I supplere med at være kreative og lave følehorn, snabel og vinger, som I kan bruge undervejs i legen. Men I kan også lege den bare ved brug af et tæppe eller en jakke.

Klik her og hent beskrivelsen af Sommerfugle-livscyklus-legen

6. Gå på jagt efter bestøvende insekter

Sommerfuglen er et bestøvende insekt. Men det er bier, fluer og biller også. Tag på jagt efter sommerfugle og andre bestøvende insekter på skolens arealer eller det nærmeste grønne område.

Kryds af på listen og se, hvor mange I kan finde. Inddel eventuelt eleverne i hold og se, hvem der finde flest på 15 minutter.

Se og print afkrydsningsskemaet her

Spirer - Ida Kryger
Lær om de forskellige typer af skov og deres unikke biodiversitet. Bliv også klogere på urørt skov, og hvorfor det er vigtigt, at vi får mere skov, der passer sig selv.
En stær sidder på en gren og pipper
Bliv klogere på fuglenes verden, og gør en indsats for vores bevingede venner. Mød Gøgen Gunnar fra projektet Fugle For Alle og sæt fokus på Verdensmål 15: Livet på land.