Temaer

Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.

Hvert år skal I vælge et eller flere forskellige temaer, som I vil fokusere på i  skoleåret.

Når skolens arbejde frem mod Det Grønne Flag tager udgangspunkt i et tema, kan jeres grønne indsatser målrettes de problemstillinger, der er relevante og aktuelle for jeres skole og undervisning.

Ét overordnet tema eller flere forskellige temaer?

I Grøn Skole kan I arbejde på forskellige måder.

I kan enten vælge ét fælles, overordnet tema, hvor hele skolen arbejder med de samme mål. Det er en måde at skabe fællesskab og sammenhold på skolen, og det tydeliggør årets fælles grønne indsatser.

I kan også vælge at arbejde med flere forskellige temaer på tværs af årgange eller klasser. På den måde kan I tilpasse de grønne initiativer ved at målrette fag og undervisning på forskellige niveauer og klassetrin.

Én enkel rapport

Uanset om I som skole vælger at arbejde med ét fælles eller flere forskellige temaer, skal I kun udfylde en enkel rapport, der dokumenterer jeres arbejde.

Jeres valg af tema eller temaer har naturligvis tæt sammenhæng med jeres vision, revision og handleplan samt de gennemførte handlinger og den formidlingsindsats, I skal angive og dokumentere i rapporten.

Se de aktuelle temaer I kan vælge at tage udgangspunkt i og find inspiration til undervisning og aktiviteter i boksene herunder.

De 12 temaer

Billedet viser en losseplads med en gravko, der er i færd med at samle skrald sammen
Stigende forbrug giver større mængder affald. Det er vigtigt, at vi begynder at opfatte affald som en ressource. Hvordan nedbringer vi mængden af affald, hvordan håndterer vi den og hvordan kan den blive en ressource?
Indkøbsvogne
Vores forbrug påvirker miljø og helbred både i Danmark og hos mennesker mange andre steder i verden. Hvordan kan vi forbruge, så vi ikke påvirker vores natur, miljø og de mennesker, der producerer vores varer negativt?
På billedet ses nogle vindmøller i baggrunden. I forgrunden er der fokus på en masse flotte, hvide blomster
Energi er et tema, der måske er mere aktuelt i dag end nogensinde før. Vores energiforbrug, og den deraf følgende udledning af kuldioxid, er betegnet som verdens alvorligste miljøproblem.
barn klatrer i højt træ
Naturen, parker og andre mindre områder, der hvor vi bor, giver os masser af muligheder for friluftsliv, men samtidig er der også mange uudnyttede muligheder. Friluftsliv er med til give os et sundt liv gennem aktivitet og positive oplevelser.
Pizza på grill på stranden
Produktionen af fødevarer påvirker i høj grad vores natur og miljø. Hvordan producerer vi fødevarer, så vi både tager hensyn til natur, miljø og dyrevelfærd?
børn på en badebro med udsigt over havet
Havet dækker 71% af Jordens overflade. Biotiske og abiotiske faktorer bevirker, at der indenfor det marine økosystem findes en række økosystemer, der er interessante at dykke ned i.
På billedet ses en isbjørn, der rækker tunge
Den globale opvarmning er et aktuelt emne, der hænger sammen med vores energiforbrug. Hvordan kan vi handle bedst muligt lokalt, nationalt og internationalt?
Billede af rørhat i skovbunden
Naturen er en kilde til gode oplevelser og velvære. Men mange steder i Danmark er naturen trængt. Hvordan kan vi bedst forvalte den lokale natur til gavn for dyr, planter og mennesker?
Rønnebæk Skole skolehave Grøn Skole
Skolehaver tager på meget jordnær vis fat i nogle af samfundets største udfordringer: Forståelse af menneskets samspil med naturen, klimaudfordringer, kostens betydning for sundhed og vores allesammens trivsel.
Biler på parkeringsplads
Transport-temaet tager udgangspunkt i den personlige transport, vi benytter os af i hverdagen. Transport i biler har en lang række ulemper: Luftforurening, sikkerhed/ulykker, støj, sundhed og pladskrav.
Gummistøvler i vandpyt
97% af al vand på Jorden er saltvand. Kun en ganske lille del af de resterende 3% er tilgængeligt som drikkevandsressourcer. Den største del af ferskvandet findes som vanddamp i atmosfæren eller som is ved polerne.
Verdensmål
De 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, er måske den mest ambitiøse plan, som verden nogensinde er gået sammen om. Alle verdens lande har nemlig vedtaget, at de skal være indfriet inden 2030. Læs her hvordan de 17 verdensmål kan indgå i arbejdet med Grøn Skole-programmet.