Bæredygtigt forbrug
Vi er alle forbrugere af energi, råstoffer og fødevarer. Det er alle nødvendigheder for at leve et moderne liv. Vores forbrug påvirker ikke kun miljøet hos os men også miljøet mange andre steder i verden. De forbrugsvarer vi køber er ofte produceret i helt andre verdensdele, hvor produktionen påvirker miljøet negativt gennem udledning af CO2, luft- og vandforurening, affald osv. Ofte produceres varerne i lande, hvor løn- og arbejdsforhold er meget dårligere end i Danmark eller måske endda af børn. Hvordan kan vi forbruge og handle, så vores økologiske fodspor bliver mindre og så vores produktion støtter en bæredygtig udvikling både i vores verdensdel og i den øvrige verden?
Vi er omgivet af kemiske stoffer i hverdagen. De fleste kemiske stoffer er harmløse og nyttige, mens andre kan være skadelige for nogle af os i større eller mindre mængder og skal omgås med omtanke. Derfor skal vi være bevidste om, hvilke kemiske stoffer vi omgiver os med i dagligdagen.
Temaet tager udgangspunkt i forbrug af energi, råstoffer og fødevarer og det affald, som er en følge af vores forbrug. Det handler om at gøre eleverne opmærksomme de varer, vi omgiver os med samt at gøre eleverne mere ansvarlige og bevidste som forbrugere.
Spørgsmål
- Hvordan bør vi handle, så vi påvirker miljøet mindst muligt og med størst hensyntagen til de mennesker, der producerer vores varer?
- Hvad vil I gøre (eleverne selv og på skolen) for at mindske påvirkningen af
miljøet og tage hensyn til de mennesker og samfund, der producerer vores varer?
Forslag til arbejdet med temaet Bæredygtigt forbrug
Undersøgelse
Lav undersøgelser, så eleverne opnår indsigt i:
- Forskellige varetypers økologiske fodspor/rygsæk
- Begreberne økologisk fodspor og økologisk rygsæk
- De kemiske stoffer, vi er omgivet med
- Hvordan vores forbrug påvirker mennesker i andre lande (leveforhold)
- Forbrug fordelt på lande
- Forskellige miljømærker og deres betydning
- Livsstile
- Muligheden for mere bæredygtige indkøb
Eksempler på undersøgelser:
- Undersøg det økologiske fodspor/økologisk rygsæk for udvalgte varer, der er aktuelle for børn og unge
- Undersøg skolens økologiske fodspor/økologiske rygsæk
- Undersøg, hvordan vores forbrug i Danmark påvirker vores jord nu og i fremtiden (Det økologiske råderum)
- Undersøg, hvordan vores forbrug påvirker miljøet hos os og i det land, hvor varen bliver produceret
- Undersøg, hvem der forbruger mest/mindst på verdensplan
- Undersøg, hvordan almindelige mennesker i Danmark, Sydeuropa, Afrika, Kina og et u-land forbruger (sammenlign indkomst, forbrug (fx energi, biler, telefoner m.m.)
- Undersøg, hvordan produktionen af varer påvirker befolkningens leveforhold i andre verdensdele (indkomst, sundhed, mulighed for bæredygtig udnyttelse af de lokale ressourcer osv.)
- Undersøg om skolen/kommunen har en politik/handleplan om bæredygtigt indkøb
- Undersøg, hvordan man kan forbruge på en måde, der ikke påvirker miljøet i så høj grad? Fx hvordan kan man minimere affald, energiforbrug, mængden af råstoffer og påvirkningen af miljøet ved produktion og forbrug
- Undersøg, hvordan vi kan kende varerne (varemærker)
- Undersøg butikker og andre, der støtter en bæredygtig produktion (økologiske produkter, Fair Trade)
- Undersøg, hvordan vi som forbrugere kan vælge imellem mere eller mindre bæredygtige løsninger
- Kan vi vælge en anden energiforsyning? Kan vi købe varer, der er produceret miljømæssigt og socialt og økonomisk bæredygtigt? Hvorfor/hvorfor ikke vælger vi disse varer?
Ud af skolen
Besøg ud af skolen, fx:
- Besøg det lokale supermarked mfl. for at undersøge i hvilken grad de fører varer, der er produceret under hensyn til miljø og social og økonomisk bæredygtighed
- Besøg en genbrugsbutik
Gør en forskel
Indsatser som:
- Lav en realistisk politik og/eller handleplan for, hvordan skolen/kommunen kan handle bæredygtigt
- Lav en debatterende udstilling med en lokal handlende og/eller lokale grønne
organisationer, lokalt Agenda 21 center m.fl. - Lav en kuffert el. lign., med varer og foldere, der illustrerer hvordan man
kan forbruge mere bæredygtigt - Besøg en institution (fx børnehave eller plejehjem) og fortæl dem om
bæredygtigt forbrug - Lav en genbrugsmodeopvisning
- Lav et loppemarked
- Lav en liste/udstilling af "unødvendige" varer
Informer og involver
Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:
- Lave artikler i lokalaviser, indslag i lokal-tv, pjecer, video, skolens hjemmeside, lokale hjemmesider, informationsmøder osv.
- Fortælle børn og forældre gennem foldere, hjemmesider e. lign., hvordan man kan
forbruge på den bedste måde. Giv bl.a. konkrete råd og anbefalinger. - Lave en udstilling i en lokal forretning (købmand, genbrugsforretning m.m.),
hvor de fortæller om deres undersøgelser og mening