En verden til fælles: Materialer til mellemtrinnet

Tag dine 5.-6. klasser med på en virtuel rejse til Uganda og oplev klimaforandringer i et børneperspektiv. I får her et helt konkret eksempel på, hvorfor FN's 17 verdensmål er vigtige, og hvorfor det er vigtigt, at verden er fælles om at opfylde målene.
Dreng i skole i Uganda

Hvad sker der med børns liv, når klimaet forandrer sig? Hvordan opleves klimaforandringerne af børn i et afrikansk land? Og hvad kan børn selv gøre ved klimaforandringer?

Selv om der er forskel på, hvordan børn i Danmark og Uganda mærker klimaforandringer, har vi en verden til fælles. Og den skal vi kæmpe for!

Læs her, hvordan du bruger materialet til En verden til fælles

I videoen nedenfor kan du se introfilmen, som præsenterer filmene og temaet, som I kommer til at arbejde med.

Uganda 9 - kvinde med plukket ananas i hånden
Her kan du se, hvilke temaer undervisningen i de forskellige fag kan omhandle, og hvilke forenklede Fælles Mål undervisningsmaterialet sigter imod at opfylde.

Undervisning i forskellige fag

Her finder du undervisningsmateriale, film m.m. til forløbet En verden til fælles til brug i grundskolens mellemste klasser. Klik ind på fagene og se materialerne.

Uganda 2 - tre piger arbejder på mark
Tag med til Uganda og oplev, hvordan klimaforandringerne påvirker landet og de mennesker, der bor der.
Uganda 4 - dreng smiler til kamera
Hvad er bæredygtighed egentlig? Og hvordan arbejder ugandiske børn med bæredygtighed? Hvad er din vision for en bæredygtig fremtid? Hvad sker der i et lokalsamfund, når der bliver mindre vand og flere om at bruge det? Hvordan kan man løse konflikter om vand?
Uganda 3 - Pige taler i mikrofon
Hvordan virker et ugandisk børneparlament? Hvordan kan et børneparlament være med til at gøre en skole mere bæredygtig? Hvad har børn i Uganda at sige til verdens ledere om klima? Hvad mener du selv om klimaforandringer?
Uganda 7 - røde, store tomater i fade
Hvordan laver man klimavenlig mad i Uganda? Og i Danmark? Arbejd med råvarer, ernæring, og hvad der er et klimavenligt måltid i Uganda og Danmark.
Uganda 1 - små piger med lyserøde kjoler
What does a child in Uganda do during a normal day? What is it like to go to school in Uganda? How do you get water in Uganda? How is your own life different from the life of a child in Uganda?
Uganda 6 - vandhane
Hvordan oplever bedsteforældre i Danmark og Uganda klimaforandringerne? Kan du selv lave et historisk interview? Hvad vil du selv svare, når dit barnebarn beder dig om at fortælle om klimaets historie?