Det Cirkulære Plastiklab

Lav dit eget plastiklaboratorie på skolen og genanvend plastik sammen med dine elever, og undervis dem hermed i cirkulær ressourceforbrug gennem hands-on undervisning.
Plastikaffald fra FCG4 DCPL
Region Hovedstadens logo

Om projektet Det Cirkulære Plastiklab

Projektet er udviklet i samarbejde mellem Friluftsrådets undervisningsprogram Grøn Skole, Frederiksborg Gymnasium, Strandet, New Loop og Plastic Change.

Det er finansieret med støtte fra Region Hovedstaden.

Skab dit eget plastiklaboratorium på skolen og udforsk genanvendelse af plastik sammen med dine elever. Dyk ned i konceptet cirkulær ressourceanvendelse gennem praktisk undervisning.

På denne side kan du dykke ned i vores tidligere projekt, Det Cirkulære Plastiklab. Her finder du undervisningsmateriale samt videoer, der giver dig viden om plastik og cirkulært ressourcerkredsløb samt guider dig til hvordan du kan sortere, findele og genanvende plastik med dine elever.

Vores undervisningsmateriale er skræddersyet til gymnasieelever i fagene biologi, naturgeografi, kemi og design på C-niveau. Det er et ideelt  til undervisningen i bæredygtighed og ansvarligt forbrug Materialet kan også bruges i undervisning af udskolingselever.

Vores videoer er inddelt således:

• Introduktionsvideo, hvor materiale og forløb gennemgås
  • Videoer med Strandet og New Loop, som du kan bruge til at give dine elever indsigt i relevante miljømæssige plastikproblematikker, samt i danske aktører og virksomheder der arbejder for at mindske plastikforurening og fremme cirkulær ressourcekredsløb.
  • Explainervideoer du kan bruge som vejledning og faglig inspiration til din undervisning i plastik og cirkulær ressourcekredsløb. Her får du også vejledning i gulvøvelsen om plastiksortering og tegneserieøvelsen, som du kan lave med dine elever
  • "How to"-videoer, der gør dig klogere på det praktiske ift. plastiksortering og genanvendelse uanset om din skole har investeret i et rigtigt plastiklaboratorie med maskiner fra fx Plastic Preneur (som er de maskiner vi har brugt i projektet), eller du arbejder med plastikgenanvendelse på et mere lavpraktisk niveau.

Videoer fra projektet

kronologi

Introduktionsvideo

I denne video præsenterer gymnasielærer Claus Guddum Faaborg alt materialet fra projketet, og du får inspiration  til hvordan materialet kan sammensættes til et forløb ude på din skole.

strandet 2

Video med Strandet: Fra fiskekasse til skjorteknap

Tag med på besøg hos virksomheden Strandet og lær om plastikforurening i Vesterhavet samt om hvordan man kan genanvende den plastik der bliver samlet ind på stranden til nye produkter.

NL2

Video med New Loop: Pant på kaffekoppen

Hvordan skaber man et alternativ til engangsemballage og brug-og-smid-væk-kulturen? Tag med en tur på kaffebar og lær mere om fordele og udfordringer ved at genbruge din to-go kaffekop og din pizzabakke.

iværksætter

Video med Strandet: At være iværksætter

Interview med Julie fra Strandet om at være iværksætter.

affladshieraki

Explainervideo: Affalshierakiet og plastikprodukter

Lær om affaldshierakiet og plastikprodukter. Udfør øvelsen som en aktiv gulvøvelse med dine elever: først gennemgår I affaldhierakiet, herefter sorterer eleverne en bunke plastik affald ud i hierakiet, til sidst får alle lov til at knytte en forklaring til en af tingene som der er blevet fordelt i hierakiet

explainer

Explainervideo: Baggrundsvideo fra alge til plast

I denne video gennemgås plastikkens rejse fra alge til plast og videre derfra. Videoen kan bruges som lektie eller i kombination med tegneserieøvelsen.

tegne

Explainervideo: Fra lineær til cirkulær økonomi - tegneserieøvelse

resultat

Tegneserie øvelse, RESULTAT: fra linær til cirkulær økonomi

Resutatet af øvelse der præsenteres i forrige  video

type

How to: Plastiktyper - plastik der kan bruges i plastiklaboratoriet

Se med, og lær om de forskellige typer plastik der findes, samt hvordan man genkender HDPE og PP, som vi skal bruge i plastik værkstedet.

klip

How to: Forbered dit plastik til smeltning

I denne video lærer du, hvordan du forbereder dit plastik før det skal knuses og smeltes. Værtøjet er rosensakse og ørnenæb.

maskine

How to: Sådan genanvender du plastik

Se med,  og lær hvordan du kan genanvende plastik og bruge maskinerne fra Plastic Preneur. Her vises både knusning og støbning af nye produkter.

save

How to: DIY plastikgenanvendelse med gryder og save

Lav dit eget billige plastik værksted med gryder, ovne og save.

Undervisningsmaterialer til download

Plastic Change opgaver

Find opgaver samt lærervejledning til fagene biologi, naturgeografi, kemi og design

Tegneserieopgave -Plastiks lineære og cirkulære ressourcekredsløb.

I denne opgave skal dine elever lave en tegneserie, der viser plastiks rejse fra udvinding til affald, genanvendelse og genbrug. Det bliver til en tegneserie, der deler sig, samt har cirkler der peger tilbage på tidligere tegninger.

Download og print ud - plakater fra Strandet

Pynt dit eget plastiklab med disse plakater fra Strandet

Powerpoint om lineær og cirkulær økonomi

Power Point der kan bruges til undervisning i forskellen mellem lineær økonomisk tankegang og cirkulær økonomisk takegang.

Læs mere om de tre virksomheder