Spar-o-meter-forløb

Lån gratis et klassesæt med Spar-o-metere fra Friluftsrådet, og lav dit eget spar-o-meter-forløb i klassen.
Spar-o-meter

Introduktion til SparOmeter-forløbet
I SparOmeter-forløbet skal eleverne lære at måle apparaters elforbrug og finde ud af, hvor stort et elforbrug de har på deres værelse. Målet for dette forløb er at give eleverne en større be­vidsthed dels om størrelsen af deres eget elforbrug og hvor det stammer fra, dels om størrelsen af deres eget forbrug i forhold til andres. De vil opleve at store boliger med mange apparater vil have et forholdsvist højt forbrug sammenlignet med mindre boliger. Denne viden skal de bruge til at udtænke en sparekampagne rettet mod jævnaldrende om elforbrug på værelset.

Elevundersøg­el­serne veksler mellem arbejde på skolen og målinger i hjemmet. Da det er elevernes eget forbrug, der er indholdet i hele forløbet er det afgørende de får lavet hjemmearbejdet mellem det første og andet modul.

Opbygning af SparOmeter-forløb:

1. Introduktion til målinger
  2. Målinger apparatforbrug
  3. Målinger apperatforbrug
  4. Sparekampagne

Forløbet er lavet af Energitjenesten.

For gratis udlån af Spar-o-meter klassesæt, sendes en mail til groentflag@friluftsraadet.dk. Skriv ønsket antal og hvilke(n) uge(r) I ønsker at benytte materialet.  Tilbuddet er kun for medlemmer af Grøn Skole-programmet.