Lær om de invasive arter i Danmark

Har du nogensinde hørt om plettet voldsnegl? Eller om kæmpe bjørneklo? De invasive arter truer vores natur og biodiversitet, og globaliseringen i dag, er med til at gøre problemet endnu større.
invasive arter

Miljøstyrelsen har udviklet et spændende læringsmateriale om invasive arter, som belyser den problematik, der følger med.

Materialet henvender sig til grundskolernes 7.-10. klassetrin og består af en elevbog, aktivitetshæfte og lærervejledning. Dertil medfølger også Miljøstyrelsens "Invasiv" plakater med motiver af invasive dyr og invasive planter, og en kogebog om invasive arter "If you can't beat them, eat them."

Som skole kan I få gratis klassesæt ved at skrive til invasivearter@mst.dk.

Klassesæt  består af:

Miljøstyrelsen udgiver nyt undervisningsmateriale om invasive arter målrettet 7.-10. klassetrin.

Har du nogensinde hørt om plettet voldsnegl, som æder planter i folks haver? Eller om kæmpe bjørneklo, der findes mange steder i Danmark?

Vi mennesker har altid taget planter og dyr med fra et sted til et andet, hvor arten ikke hører hjemme. De invasive arter truer vores natur og biodiversitet, og globaliseringen i dag, er med til at gøre problemet endnu større.

Miljøstyrelsen har i samarbejde med læringskonsulenter Bettina Brandt, Troels Gollander og Kaare Øster, udarbejdet læringsmateriale der omhandler de invasive arter og belyser den problematik som følger med

Læringsmaterialet kan findes online, men du kan også bestille det (gratis) i fysisk form, som et klassesæt, ved at skrive til invasivearter@mst.dk. Skriv gerne ønsket antal eksemplarer i bestillingen.

I Miljøstyrelsens online mediearkiv er der mulighed for at finde mere information om invasive arter og få inspiration fra lignende undervisningsmateriale.

Læs mere om invasive arter på Miljøministeriets hjemmeside

Find mere inspiration til din undervisning

Bæredygtiged ikon
Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.
Illustration af Den lille Naturlog
Den lille Naturlog er et hæfte til brug i undervisningen, der er særlig god til 0.-5. klasse. Det er en personlig logbog udformet til at støtte op om og fastholde elevernes oplevelser med og i naturen.
Grævlingespor
Til alle dansklærerne derude: I kan også være med! Det vrimler nemlig med bøger om forholdet mellem menneske og natur.