En verden til fælles: Materialer til udskolingen

Tag dine 7.-9. klasser med til Tanzania og giv eleverne en forståelse af klimaforandringernes konsekvenser for børn og unges liv og fremtid. Materialet tager udgangspunkt i Verdensmålene og styrker elevernes demokratiske medborgerskab og handlekompetence.
En verden til fælles_skole i tanzania

Materialet En verden til fælles til eleverne i udskolingen tager udgangspunkt i historier fra Tanzania. Historierne er med til at skabe forståelse for og indlevelse i klimaforandringernes konsekvenser for børn og unge i Tanzania.

En verden til fælles lægger desuden op til aktiviteter og refleksion fokuseret på børn og unges hverdagsliv i Danmark og mere bredt på globale forhold og politik. Materialet kan bruges til både tværfaglige og fagspecifikke undervisningsforløb.

Undervisningsmaterialet er udarbejdet til undervisning i udskolingen i fagene:

• dansk,
  • engelsk,
  • historie,
  • samfundsfag og
  • naturfagene (fysik/biologi/geografi)

Materialet bidrager også til de enkelte fags fagformål og Forenklede Fælles Mål.

Læs mere om, hvordan du bruger materialet til En verden til fælles

I videoen nedenfor kan du se introfilmen, som præsenterer projektet og temaerne, som I kommer til at arbejde med.

Her finder du undervisningsmateriale, film m.m. til forløbet En verden til fælles til brug i grundskolens ældste klasser. Klik ind på fagene og se materialerne.

Lærer ved tavlen i Tanzania
Hvilke bæredygtige handlinger laver eleverne i Tanzania for at modvirke klimaforandringer? Hvordan kan I få andre til at lave klimavenlige handlinger? Få inspiration fra Tanzania.
Skoleelever i Tanzania
Hvordan har piger og kvinders rettigheder forandret sig igennem tiden i Tanzania? Er der forskel på pigers rettigheder i Danmark og Tanzania?
Pige læser højt for klassen i Tanzania
Hvordan er leveforholdene i Tanzania, og hvordan er de anderledes end i Danmark? Gå i dybden med Verdensmål 1 om afskaffelse af fattigdom i dette undervisningsforløb.
Skilt til en Eco-School i Tanzania
Hvordan er det at gå på en Eco-School i Afrika? Og hvordan lever børn og unge klimaforandringerne i deres dagligdag? Det kan I arbejde med i dette undervisningsforløb.
Børn pumper vand fra brønden på skolen i Tanzania
Tag en tur til Tanzania i jeres biologi-, geografi-, fysik- eller kemiundervisning og bliv klogere på, hvordan man laver bæredygtigt landbrug i Tanzania.