Dansk 7.-9. klasse

Hvilke bæredygtige handlinger laver eleverne i Tanzania for at modvirke klimaforandringer? Hvordan kan I få andre til at lave klimavenlige handlinger? Få inspiration fra Tanzania.
Lærer ved tavlen i Tanzania

Flere klimavenlige handlinger

I Tanzania bliver de unge nød til at lave klimavenlige handlinger hver dag for at modvirke klimaforandringerne. I dette forløb bliver I klogere på, hvordan verdens klimaforandringer helt konkret påvirker eleverne i Tanzania både i skolen og derhjemme.

Skab forandring hjemme i Danmark

Skal vi ændre de ødelæggende konsekvenser, klimaforandringerne har på vores planet, skal vi alle sammen ændre vaner og tænke over vores handlinger i hverdagen.

I Tanzania er eleverne meget bevidst om, hvordan deres handlinger påvirker klimaet for de lever med konsekvenserne helt inde på livet. Er det for tørt, mangler de vand at drikke, og høsten bliver for lille.

Hvordan kan skoleelever i Danmark ændre deres handlinger til gavn for klimaet? Hvordan påvirker klimaforandringerne os i Danmark sammenlignet med de unge i Tanzania?

Materialet til dansk

Der er to opgaver til materialet i danskundervisningen. Et om kampagner og et om debatindlæg.

Opgaven om kampagner: I skal bruge elevark dansk 1, filmen om de unges tanker samt faktakortene om klimapolitik og kampagner.

Opgaven om debatindlæg: I skal bruge filmen om de unges handlinger og elevark dansk 2, som beskriver opgaven.

Se videoen om, hvad de unge på en Eco-School i Tanzania gør sig af tanker om klimaforandringerne:

Denne film  giver et indblik i de tanzanianske elevers bæredygtige handlinger:

Undervisning i forskellige fag

Her finder du undervisningsmateriale, film m.m. til forløbet En verden til fælles til brug i grundskolens ældste klasser. Klik ind på fagene og se materialerne.

Skoleelever i Tanzania
Hvordan har piger og kvinders rettigheder forandret sig igennem tiden i Tanzania? Er der forskel på pigers rettigheder i Danmark og Tanzania?
Pige læser højt for klassen i Tanzania
Hvordan er leveforholdene i Tanzania, og hvordan er de anderledes end i Danmark? Gå i dybden med Verdensmål 1 om afskaffelse af fattigdom i dette undervisningsforløb.
Skilt til en Eco-School i Tanzania
Hvordan er det at gå på en Eco-School i Afrika? Og hvordan lever børn og unge klimaforandringerne i deres dagligdag? Det kan I arbejde med i dette undervisningsforløb.
Børn pumper vand fra brønden på skolen i Tanzania
Tag en tur til Tanzania i jeres biologi-, geografi-, fysik- eller kemiundervisning og bliv klogere på, hvordan man laver bæredygtigt landbrug i Tanzania.
elever tanzania
Undervisningsmaterialet lægger op til et tværfagligt forløb, hvor eleverne opnår en forståelse af, at klimaforandringer har konsekvenser for børns liv og fremtid – ikke bare i Danmark, men i hele verden.