Samfundsfag 8.-9. klasse

Hvordan er leveforholdene i Tanzania, og hvordan er de anderledes end i Danmark? Gå i dybden med Verdensmål 1 om afskaffelse af fattigdom i dette undervisningsforløb.
Pige læser højt for klassen i Tanzania

Levevilkår og uddannelse i Tanzania

Bliv klogere på forskellene i det danske samfund sammenlignet med det tanzanianske. Hvordan påvirker klimaforandringerne levevilkårene i Tanzania, og hvordan påvirker de livet som ganske almindelig teenager?

Materialet til samfundsfag

Til undervisningen i samfundsfag skal I bruge elevarket til samfundsfag, faktakort 1 om afskaffelse af fattigdom og filmen om Neemas hverdag.

Se filmen, hvor Neema fortæller om sit liv i Tanzania:

Her finder du undervisningsmateriale, film m.m. til forløbet En verden til fælles til brug i grundskolens ældste klasser. Klik ind på fagene og se materialerne.

Lærer ved tavlen i Tanzania
Hvilke bæredygtige handlinger laver eleverne i Tanzania for at modvirke klimaforandringer? Hvordan kan I få andre til at lave klimavenlige handlinger? Få inspiration fra Tanzania.
Skoleelever i Tanzania
Hvordan har piger og kvinders rettigheder forandret sig igennem tiden i Tanzania? Er der forskel på pigers rettigheder i Danmark og Tanzania?
Skilt til en Eco-School i Tanzania
Hvordan er det at gå på en Eco-School i Afrika? Og hvordan lever børn og unge klimaforandringerne i deres dagligdag? Det kan I arbejde med i dette undervisningsforløb.
Børn pumper vand fra brønden på skolen i Tanzania
Tag en tur til Tanzania i jeres biologi-, geografi-, fysik- eller kemiundervisning og bliv klogere på, hvordan man laver bæredygtigt landbrug i Tanzania.
elever tanzania
Undervisningsmaterialet lægger op til et tværfagligt forløb, hvor eleverne opnår en forståelse af, at klimaforandringer har konsekvenser for børns liv og fremtid – ikke bare i Danmark, men i hele verden.