Naturfagene 7.-9. klasse
Rent drikkevand og bæredygtigt landbrug
Gennem elevernes møde med befolkningen i Tanzania, fremmer vi elevernes ansvarlighed over for naturen og videreudvikler deres forståelse for naturressourcer og teknologi. På den måde får de tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – både i et lokalt og globalt perspektiv.
Materialet er lavet, så det kan bruges i hhv. fysik/kemi, biologi og geografi i 7.-9. klasse.
Materialer til naturfagene
Der er to undervisningsforløb til naturfagene samt en ekstraopgave om Mangrove.
Opgave om adgang til drikkevand: I skal bruge elevkortet til naturfagene 1 samt filmen om drikkevand i Tanzania.
Opgave om adgang til landbrug og gødning: I skal bruge elevkortet til naturfagene 2, filmen om bæredygtigt landbrug i Tanzania, karsefrø og materialer til dyrkning, tomme flasker eller kolber, kraftig bomuldssnor (OBS syntetiske materialer duer ikke), materialer til fremstilling af kemisk gødning samt hvedekorn og urtepotter
Ekstraopgave om mangrove: I skal bruge elevarket til naturfagene ekstraopgave og se filmen om mangroveskovene på Zanzibar med eleverne
Se filmen om adgang til drikkevand i Tanzania:
Se filmen om bæredygtigt landbrug:
Ekstramateriale om mangroveskove
Den store ø Zanzibar er i fare for at forsvinde i havet på grund af klimaforandringer. Det skyldes, at mangroveskovene, som er vigtige for øens overlevelse, er truede. Mangrove er træer og buske fra en lang række plantearter og -familier, som er tilpasset til at vokse i saltvand i tropiske og subtropiske kystområder.
Se filmen om mangroveskovene på Zanzibar: