Havet

Havet dækker 71% af Jordens overflade. Biotiske og abiotiske faktorer bevirker, at der indenfor det marine økosystem findes en række økosystemer, der er interessante at dykke ned i.
børn på en badebro med udsigt over havet

I kan med dette tema arbejde med havet i forhold til biodiversitet, forurening, affald, klimaforandringer, fiskeri, kystturisme, mad fra havet, teknologi og engineering, vind og vejr, kulturarv, land art og havet som tema i litteraturen.

Spørgsmål

• Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde med havet og menneskers påvirkning på havet?
  • Hvilken betydning tror I, at havene omkring Danmark har haft på vores historie?
  • Tror I, at menneskets forhold til havet har ændret sig over tid?

Forslag til arbejdet med temaet Havet

Undersøgelse

Lav undersøgelser, så eleverne opnår indsigt i:

• Menneskets påvirkning på havet
  • Hvordan affald ender i havet
  • Hvilke konsekvenser affald i havet kan have for det liv, som findes i vandet
  • Hvilken påvirkning tidevandet kan have for naturen og mennesket
  • Hvad sker der med affald, der ligger i havene?
  • Hvilke fiskearter skal vi passe bedre på? Og hvordan kan vi øge bestandene?

Eksempler på undersøgelser:

• Undersøg forskellen på ferskvand og saltvand
  • Undersøg forskellige livsvilkår i ferskvand og saltvand
  • Undersøg forskellige fisks levevilkår
  • Undersøg hvad der menes ved bæredygtigt fiskeri
  • Undersøg hvad man kan spise fra havet fx tang
  • Undersøg plastikforurening
  • Undersøg hvad stormflodssøjle, diger og digebrud er
  • Undersøg hvilke produkter på skolen, som indeholder mikroplast

Ud af skolen

Besøg for eksempel:

• Besøg en blå flag strand eller havn*
  • Lav en aftale med en fisker, fra den lokale havn
  • Tag en tur til havet og saml affald og muslinger

* Blå Flag er en international miljømærkningsordning for strande og lystbådehavne. Blå Flag signalerer bæredygtighed, rent badevand, sikkerhed og gode faciliteter. På Blå Flag strande og havne skal der desuden være miljø- og naturformidlingsaktiviteter. Det kan være udstillinger, plancher med information om den lokale flora og fauna, naturvejledere der arrangerer naturundersøgelser, affaldsindsamlinger o. lign.

Der er også Blå Flag Centre rundt om i landet, hvor der foregår særlig mange aktiviteter.

Sæsonen strækker sig fra 1. juni til medio september.

Find en Blå Flag Strand her

Find en Blå Flag Havn her

Find et Blå Flag Center her

Gør en forskel

Indsatser som for eksempel:

• Tag på den nærmeste strand og saml affald langs vandet
  • Mindsk skolens mikroplastforbrug

Informer og involver

Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:

• Lav fx plancher af havliv. Den ene kan fx være en planche der viser forurenet hav, mens den anden viser uden forurening
  • Lav modeller, som viser forskellige naturfænomener i havet
  • Lav for eksempel plancher af havets dyr og hæng dem rundt omkring på skolen

Du kan finde inspiration og links til materialer om havet herunder.

Materialer og inspiration til undervisningen om havet

Norden i skolen logo

Norden i Skolen

Norden i Skolen har tekster og opgaver om skrald og plastik i havet, mikroplast,  biodiversitet og fisk, ressourcer og energi samen en række andre materialer om havet. Materialerne er målrettet 7. - 10. klasse og kan søges frem på Norden i Skolens undervisningsplatform, der er gratis at benytte.

Havet i skolen

Havet i Skolen

På denne nye platform, der samler alt relevant materiale om havet til undervisningsbrug, kan du søge og finde undervisningsmateriale, eksperimenter og videoer. Siden gør det muligt, at arbejde med havet også selvom skolen ligger midt i landet. Materialet er egnet til ekskursioner, hjemmeundervisning og undervisning på skolen.

Naturens uge

Naturens Uge

Naturens Uge Danmarks Naturfredningsforenings årlige mærkedage for naturoplevelser og har været afholdt siden 2004. Materialet - som I kan bestille gratis - kan sagtens bruges resten af året.

Hovedet i Havet

Hav-formidlingsprojekt fra Aarhus Universitet og en række samarbejdspartnere. Find undervisningsforløb som Tang-tastic, Den sidste fisk, Fra bund til mund, Plastic på tværs, Det oplyste hav og Havets energi. Forløbene er tværfaglige, rettet mod 4.-10.kl. og kan anvendes op til den fællesfaglige prøve eller i de enkelte naturfag.

Opdag Havet

Undervisningsmateriale til gymnasieniveau fra WWF. Miljøtemaer som forsuring, global opvarmning, eutrofiering, plastik, biodiversitet og naturforvaltning, undervandsstøj samt fiskeri.
Frit tilgængelig grundbog, opgaver, videoer og podcastserie om havmijløet.

Havets geodiversitet

Alle kender begrebet biodiversitet, men færre har hørt om geodiversitet. Med Junior-Geologernes materiale til udskolingen er der mulighed for at udforske geodiversiteten i nærområdet ved havet og på land og inspiration til selv at arbejde videre med emnet.

Marine Stewardship Council

Tag dine elever med under havets overflade

Undervisningsmateriale fra Marine Stewardship Council til de lærere, som ønsker at tage deres elever med under havets overflade for at arbejde med havet, fiskeri og bæredygtighed. Materialet består af korte film, præsentationer, aktiviteter og meget mere.

Billede af hav

Arbejd med biodiversiteten i havet med WWF

Som en del af WWF’s projekt, Havet Kalder, har WWF Verdensnaturfonden udviklet et kort og koncentreret forløb om dansk havnatur, rettet mod gymnasier. Det består bl.a. af ni faktaark med viden om udvalgte arter og naturtyper med særlig betydning for biodiversiteten i havet.

Det marine miljø

Materiale om det marine miljø

Friluftsrådet giver dig ny inspiration til feltarbejde på de danske kyster. Publikationen giver dig teori og vejledninger til 7 overordnede emner inden for den marine biologi i de danske farvande.