Svampefarm: Dyrk jeres egne svampe i klassen

Friluftsrådet gav i efteråret 2023 grønne skoler mulighed for at dyrke østershatte i kaffegrums. Et sjovt forløb som lærer eleverne, hvordan de kan benytte affald som vækstmedie, følge processen og lære om svampe - og som en ekstra bonus høste de velsmagende østershatte.
Aspeøstershat fra TagTomat

Friluftsrådet har hvert efterår siden 2019 sendt materialer til østershattedyrkning ud til medlemsskoler over hele landet. De seneste år har vi samarbejdet med TagTomat, som står for at sende op til 6 poser østershattemycelium og åndbar tape afsted til de af jer som har bestilt.

I skal selv anskaffe:

• 6 fødevaregodkendte beholdere,
  • plus løbende tilførsel af frisk kaffegrums og
  • evt. en plastikpose til at bruge som fugtighedstelt.

Ja, mere skal der ikke til, for at blive svampefarmere. Det kan tage op til 6 uger, før I kan høste østershatte med eleverne. I kan dermed med fordel kombinere det med et undervisningsforløb i natur/teknologi, biologi og/eller madkundskab. Find inspiration her på siden.

Tak til alle jer på de grønne skoler landet over, som har bestilt og gennemfører østershatteforløb med jeres elever dette efterår.

• 18 skoler har siden uge 35 været i gang med at dyrke østershatte og kan forhåbentlig høste inden de går på efterårsferie.
  • I starten af uge 43 modtager udsendes østershattemycelium til de resterende af jer, som har bestilt østershattemycelium til jeres  forløb.

Efter endt forløb må I meget gerne udføre en evaluering.

Billeder fra Herstedøster Skole i Albertslund Kommune

Østershatte på Herstedøster Skole