Bæredygtigt forbrug

Vores forbrug påvirker miljø og helbred både i Danmark og hos mennesker mange andre steder i verden. Hvordan kan vi forbruge, så vi ikke påvirker vores natur, miljø og de mennesker, der producerer vores varer negativt?
Indkøbsvogne

Vi er alle forbrugere af energi, råstoffer og fødevarer. Det er alle nødvendigheder for at leve et moderne liv. Vores forbrug påvirker ikke kun miljøet hos os men også miljøet mange andre steder i verden. De forbrugsvarer vi køber er ofte produceret i helt andre verdensdele, hvor produktionen påvirker miljøet negativt gennem udledning af CO2, luft- og vandforurening, affald osv. Ofte produceres varerne i lande, hvor løn- og arbejdsforhold er meget dårligere end i Danmark eller måske endda af børn. Hvordan kan vi forbruge og handle, så vores økologiske fodspor bliver mindre og så vores produktion støtter en bæredygtig udvikling både i vores verdensdel og i den øvrige verden?

Vi er omgivet af kemiske stoffer i hverdagen. De fleste kemiske stoffer er harmløse og nyttige, mens andre kan være skadelige for nogle af os i større eller mindre mængder og skal omgås med omtanke. Derfor skal vi være bevidste om, hvilke kemiske stoffer vi omgiver os med i dagligdagen.

Temaet tager udgangspunkt i forbrug af energi, råstoffer og fødevarer og det affald, som er en følge af vores forbrug. Det handler om at gøre eleverne opmærksomme de varer, vi omgiver os med samt at gøre eleverne mere ansvarlige og bevidste som forbrugere.

 

Spørgsmål

  • Hvordan bør vi handle, så vi påvirker miljøet mindst muligt og med størst hensyntagen til de mennesker, der producerer vores varer?
  • Hvad vil I gøre (eleverne selv og på skolen) for at mindske påvirkningen af
    miljøet og tage hensyn til de mennesker og samfund, der producerer vores varer?

 

Forslag til arbejdet med temaet Bæredygtigt forbrug

Undersøgelse

Lav undersøgelser, så eleverne opnår indsigt i:

  • Forskellige varetypers økologiske fodspor/rygsæk
  • Begreberne økologisk fodspor og økologisk rygsæk
  • De kemiske stoffer, vi er omgivet med
  • Hvordan vores forbrug påvirker mennesker i andre lande (leveforhold)
  • Forbrug fordelt på lande
  • Forskellige miljømærker og deres betydning
  • Livsstile
  • Muligheden for mere bæredygtige indkøb

Eksempler på undersøgelser:

  • Undersøg det økologiske fodspor/økologisk rygsæk for udvalgte varer, der er aktuelle for børn og unge
  • Undersøg skolens økologiske fodspor/økologiske rygsæk
  • Undersøg, hvordan vores forbrug i Danmark påvirker vores jord nu og i fremtiden (Det økologiske råderum)
  • Undersøg, hvordan vores forbrug påvirker miljøet hos os og i det land, hvor varen bliver produceret
  • Undersøg, hvem der forbruger mest/mindst på verdensplan
  • Undersøg, hvordan almindelige mennesker i Danmark, Sydeuropa, Afrika, Kina og et u-land forbruger (sammenlign indkomst, forbrug (fx energi, biler, telefoner m.m.)
  • Undersøg, hvordan produktionen af varer påvirker befolkningens leveforhold i andre verdensdele (indkomst, sundhed, mulighed for bæredygtig udnyttelse af de lokale ressourcer osv.)
  • Undersøg om skolen/kommunen har en politik/handleplan om bæredygtigt indkøb
  • Undersøg, hvordan man kan forbruge på en måde, der ikke påvirker miljøet i så høj grad? Fx hvordan kan man minimere affald, energiforbrug, mængden af råstoffer og påvirkningen af miljøet ved produktion og forbrug
  • Undersøg, hvordan vi kan kende varerne (varemærker)
  • Undersøg butikker og andre, der støtter en bæredygtig produktion (økologiske produkter, Fair Trade)
  • Undersøg, hvordan vi som forbrugere kan vælge imellem mere eller mindre bæredygtige løsninger
  • Kan vi vælge en anden energiforsyning? Kan vi købe varer, der er produceret miljømæssigt og socialt og økonomisk bæredygtigt? Hvorfor/hvorfor ikke vælger vi disse varer?

 

Ud af skolen

Besøg ud af skolen, fx:

  • Besøg det lokale supermarked mfl. for at undersøge i hvilken grad de fører varer, der er produceret under hensyn til miljø og social og økonomisk bæredygtighed
  • Besøg en genbrugsbutik

 

Gør en forskel

Indsatser som:

  • Lav en realistisk politik og/eller handleplan for, hvordan skolen/kommunen kan handle bæredygtigt
  • Lav en debatterende udstilling med en lokal handlende og/eller lokale grønne
    organisationer, lokalt Agenda 21 center m.fl.
  • Lav en kuffert el. lign., med varer og foldere, der illustrerer hvordan man
    kan forbruge mere bæredygtigt
  • Besøg en institution (fx børnehave eller plejehjem) og fortæl dem om
    bæredygtigt forbrug
  • Lav en genbrugsmodeopvisning
  • Lav et loppemarked
  • Lav en liste/udstilling af "unødvendige" varer

 

Informer og involver

Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:

  • Lave artikler i lokalaviser, indslag i lokal-tv, pjecer, video, skolens hjemmeside, lokale hjemmesider, informationsmøder osv.
  • Fortælle børn og forældre gennem foldere, hjemmesider e. lign., hvordan man kan
    forbruge på den bedste måde. Giv bl.a. konkrete råd og anbefalinger.
  • Lave en udstilling i en lokal forretning (købmand, genbrugsforretning m.m.),
    hvor de fortæller om deres undersøgelser og mening

Materialer og inspiration til undervisning om bæredygtigt forbrug

Plastikstykker

Masseeksperimentet

Masseeksperiment 2024 undersøger, hvad der sker med plast fra den emballage, som vi køber i supermarkedet, når den begynder sin rejse mod skraldespanden. Eksperimentet løber fra uge 34-39.

Producér jeres eget genbrugspapir

Undervisningsprojektet Skoven i Skolen har udviklet undervisningsforløb om papirproduktion, hvor I kan lave jeres eget genbrugspapir

papir

Papirforbrug

Københavns Kommune har lavet begrebskort, kryds og tværs og lignende materialer om bæredygtigt papirforbrug.

Concito

Klimaambassaden

Danmarks grønne tænketank, Concito, står bag skoletjeneste, Klimaambassaden, som har udviklet undervisningsforløb om klima og bæredygtighed til både mellemtrin, udskoling og STX og HTX

Kemien i hverdagen illustration

Kemien i din hverdag – materiale fra COOP Skolekontakten

Det er godt at kende til den kemi, vi alle omgås med i hverdagen. Makeup, tøj og hårfarve indeholder kemi. Lær om, hvilke kemikalier der er i dine plejeprodukter og dit tøj. Materialet er opdelt ud fra de forskellige rum i hjemmet: Værelset, badeværelset, køkkenet, spisestuen, bryggers ogo haven. Materialet findes både i en trykt og en online version. Her finder du elevbog og lærervejledning.

Bliv Klog på Klimavenlig Vaner

Bliv Klog på Klimavenlige Vaner – en hverdag med mad, elektronik og tøj

I Klimavenlige Vaner - en hverdag med mad, tøj og elektronik, skal eleverne undersøge hvordan vores vaner påvirker klima og miljø. De lærer om produktionen forud for vores forbrug, og gennem øvelser skal de undersøge deres egen praksis, hvorfor det er svært at ændre vaner, og hvad man kan gøre, for at sænke sit klimaaftryk. Materialet henvender sig til elever i 5. 0g 6. klasse i fagene håndværk, design og madkundskab. 

GRO SELV logo

GRO SELV

I GRO SELV spreder de grønne projekter sig og kan kopieres af alle. Deres workshops bliver til guides, som er lette at afprøve og eksperimentere med. Der er nye muligheder hver sæson inden for forskellige madopskrifter og udflugter. 

Frej

Vidensunivers om fødevarer og bæredygtighed

Tænketanken Frej har udviklet et vidensunivers om fødevarer og bæredygtighed, som kan bruge i forbindelse med undervisning til udskolingen eller gymnasiet. Det rummer både explainer-videoer, podcast, debatevents og longreads.

Fem Fede Dage

Fem Fede Dage er et event, hvor gymnasier over hele landet deltager og konkurrerer om at udvikle og afprøve bæredygtige ideer på deres egen skole. UngEnergi, som står bag, har tilmed udviklet et inspirationsunivers, som kan give ideer til eventet.

Jorden kalder podcast logo

Podcast-serie: Jorden Kalder

Giv dine elever lytte-lektier for inden I arbejder videre med temaet i klassen. Statens Naturhistoriske Museum har spurgt en række eksperter, hvad de ser som den mest presserende udfordring for klodens bæredygtighed. Hvem, de mener, der skal tage initiativ og ansvar for at løse problemerne. Og ikke mindst, hvad man selv kan gøre for at bidrage.

Forsyningen i skolen - FNs verdensmål

Forsyningen i undervisningen

Forsyningen i Skolen er et samarbejde mellem ARC, BIOFOS, HOFOR og Vestforbrænding.
Her får du viden om forsyningsnettet i dit lokalområde. Du kan læse om Åben Skole-aktiviteter og finde ud af hvilke besøgstjenester, I kan besøge. Det er også muligt at finde undervisningsmateriale om vand, energi og ressourcer.

SDG

Undervisningsforløb på engelsk: Sustainable cities

Et oplagt tværfagligt forløb til geografi og engelsk i udskolingen. Materialet er gjort tilgængeligt gennem Friluftsrådets internationale netværk af Eco-Schools.

Verdensmål og Madkundskab bøger

Madkundskab: Bæredygtighed og verdensmål

Undervisningsmaterialet er gratis og giver konkrete bud på, hvordan man kan forbruge varer og ressourcer, sådan at man reducerer menneskets fodaftryk på naturen, tænker på den jord, som vi bor på – og samtidig skaber god mad.

Klar til indkøb

Klar til indkøb

Klar til Indkøb er Forbrugerrådet Tænks undervisningsmaterialer til madkundskab om madspild, bæredygtighed, fødevarekendskab og supermarkeders salgsmetoder. Der er både materiale til gymnasiet og folkeskolen.