Skolehaven hele året rundt

Skolehaven er ikke kun noget der hører sommeren til. Der er masser af måder, skolehaven kan inddrages i undervisningen hele året rundt. Find masser af inspiration til helårsskolehaven her på siden.
Skolehave børn planter

Helårsskolehaven giver mulighed for at kombinere faglighed, trivsel og almendannelse med elevernes forståelse for et mere bæredygtigt samfund - uden at skræmme børnene.

Materialet til helårsskolehave vil både arbejde med naturvidenskabelige begreber, der giver indsigt i naturens komplicerede processer og med børnelitteratur, billeder og tekster, der kan være med til at understøtte børns fantasi og virkelyst. De mere følelsesmæssige oplevelser kan måske hjælpe børn med at håndtere klima ubehag og klima ensomhed, idet følelserne bliver almengjorte og noget, som andre børn også oplever.

Læs mere om hvad I kan lave og hvordan I kan gennemføre undervisningen under de forskellige årstider.

Find materialer til undervisningen

Pige finder rørhat i birkeskov
Når eleverne er kommet godt i gang efter sommerferien, ligger der en helt ny verden og venter på at blive undersøgt. Der skal høstes grønt og frugt fra haven, og der skal samles frø til næste års såning.
Person med ramsløg i hånden
Om foråret begynder eleverne med at klargøre jorden, så og luge. I en helårsskolehaven vil det også være nødvendigt at planlægge for næste sæson, altså for den nye klasse, der begynder i september det kommende skoleår.
Fugle der spiser om vinteren
Materialet Skolehave Året Rundt er forfattet af fire erfarne kvinder med stor viden og praktisk erfaring med at dyrke skolehaver og gennemføre pædagogiske og didaktiske forløb.