4 korte film om naturdannelse i undervisningen

Hvad er naturdannelse? Og hvordan ser det ud i praksis? Her er 4 film, der viser, hvordan undervisningen kan være med til at give børn og unge naturdannelse.
Børns Naturdannelse skolehave

Naturdannelse i skolen

Begrebet naturdannelse dækker over, hvordan børn og unge får et forhold til naturen ved at møde den på forskellige møder.

Naturdannelse sker gennem 5 elementer:

• det materielle,
  • det filosofiske,
  • det kognitive,
  • det følelsesmæssige og
  • det erfaringsbaserede.

Skoledagen kan på flere møder være med til at give børn og unge naturdannelse. Det viser nedenstående 4 film.

Spejderuge for 0. klasser

Vi har besøgt Spjellerup Friskole, hvor en 0. klasse holder den lille spejderuge.

På jagt med 4. klasse

Jægere tager en 4. klasse fra Syddjurs Friskole med på jagt, og det bringer flere elementer fra naturdannelse i spil.

Skolehave for 5. klasser

Vi har været med 5. klasser fra Skovgårdsskolen ude og høste deres skolehave hos Haver til Maver.

8. klasse med biologilærer i naturen

Vi var med 8. klasse fra Tinderhøj Skole på tur i skoven med deres biologilærer. Se, hvordan naturdannelse kom i spil.

Om projekt Børns Naturdannelse

Friluftsrådet udgav i januar 2021 rapporten 'Børns Naturdannelse: Naturen i barnet – barnet i naturen', hvor begrebet naturdannelse blev undersøgt.

Efterfølgende har projektet undersøgt, hvordan begrebet kan se ud i praksis for eksempel i skolen, i fritiden eller i daginstitutionen. Det er der kommet en række film ud af, som kan inspirere til naturoplevelser med børn og unge.

Projektet er støttet af Aage V. Jensen Naturfond.

Læs mere om projektet og begrebet på Friluftsrådets hjemmeside

Egern sidder på jorden for foden af et træ
Send eleverne ud på en skattejagt, hvor de samtidig lærer om Danmarks pattedyr. Friluftsrådet har lavet en quiz på appen Woop, som I kan bruge helt gratis.
Humlebi
Gør jeres skolegård grøn og øg biodiversiteten. Vi har samlet en masse tips og information om, hvordan I kan give biodiversiteten og de vilde arter en håndsrækning på jeres skole.