Den Lille Naturlog

Den lille Naturlog er et hæfte til brug i undervisningen, der er særlig god til 0.-5. klasse. Det er en personlig logbog udformet til at støtte op om og fastholde elevernes oplevelser med og i naturen.
Illustration af Den lille Naturlog

Logbogen indeholder sider til at notere observationer, sider til at arbejde videre i klassen samt små opgaver.
Bogen kan være til hjælp til dig og din klasse, når I skal på tur. Med Den lille Naturlog kan du og dine elever komme tættere på naturen - udforske, opleve og observere den. Formålet med Den lille Naturlog er at danne en ramme om elevernes iagttagelser og oplevelser og gøre det nemt for jer at få jeres opdagelser, undringer og observationer med hjem i klassen til videre arbejde.
Opdagelsesrejsende, videnskabsmænd og forskere har gennem alle tider søgt at forstå naturen og vores plads heri. De går på opdagelse i naturens verden, de observerer, tegner og noterer, skematiserer, skitserer og registrerer. Forskernes arbejde gør dem, og os, klogere på naturens sammenhænge, men for hvert svar de finder, dukker flere spørgsmål op.
Nu er det jeres tur til at udforske, samle viden, finde sammenhænge – og stille nye spørgsmål.

Materialet er udviklet af Statens Naturhistoriske Museum med tilskud fra Udlodningsmidler til friluftsliv.

Du finder alle materialerne til download under dokumenter.

Her kan du også se Den Lille Naturlog i PDF-version både på dansk og engelsk.

Find mere inspiration til din undervisning

Bæredygtiged ikon
Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.
Den vilde naturlog
Sæt fokus på biodiversitet med Den Vilde Naturlog og lav undersøgelser af levesteder, smådyr og planter i nærområdet. Materialet kan bruges fleksibelt, og der er en version til indskoling og mellemtrin.
Humlebi
Gør jeres skolegård grøn og øg biodiversiteten. Vi har samlet en masse tips og information om, hvordan I kan give biodiversiteten og de vilde arter en håndsrækning på jeres skole.