Fødevarer

Produktionen af fødevarer påvirker i høj grad vores natur og miljø. Hvordan producerer vi fødevarer, så vi både tager hensyn til natur, miljø og dyrevelfærd?
Pizza på grill på stranden

Der er mange dilemmaer at tage stilling til, når man som ung eller voksen skal træffe hverdagens valg foran køledisken. Og der er mange dilemmaer, når vi som samfund skal tage stilling til, hvordan produktionen af fødevarer skal foregå, når vi både vil tage hensyn til miljø, dyrevelfærd, ønsket om sunde og billige produkter samt en god økonomi for producenten.

Temaet giver mange muligheder for et arbejde med et spændende emne. Her er mulighed for at inddrage både naturfaglige undersøgelser, forbrugerundersøgelser og meget mere.

Spørgsmål

  • Hvordan producerer vi landbrugsvarer, så vi både tager hensyn til natur, miljø og dyrevelfærd?
  • Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for mere økologi i hjemmene og på jeres skole og kommune?
  • Hvordan vil I arbejde for mere økologi i hjemmene på jeres skole og kommune?
  • Individets ansvar vs. samfundets? - Hvad kan man som enkeltperson gøre for at komme en mere bæredygtig fremtid i møde og bør man? 
  • Hvor meget plads vil der være til vild natur, hvis vores fødevareproduktion er overvejende plantebaseret?
  • Hvor mange forskellige verdensmål berører fødevareproduktionen?

 

Forslag til arbejdet med temaet Fødevarer

Undersøgelse

Lav undersøgelser så eleverne opnår indsigt i:

  • Forskellen på konventionelt landbrug og økologisk landbrug
  • Hvilken påvirkning konventionelt landbrug og økologisk landbrug har på dyr, planter, miljø og grundvand
  • Økologi-mærkningsordninger
  • Forskellen på økologisk produceret produkter og ikke økologiske produceret produkter
  • Perspektiver som miljø, dyrevelfærd og sundhed i forhold til økologisk produktion
  • Pris og udvalg af økologiske produkter i butikker
  • Holdninger hos befolkningen, landmænd, kommunen etc. til økologi
  • Indkøbspolitikken på skolen, i hjemmene og kommunen i forhold til økologiske produkter

Eksempler på undersøgelser:

  • Undersøg, hvilke næringsstoffer og giftstoffer der bruges i et konventionelt landbrug, og hvilken betydning det har for dyr, planter og miljø herunder grundvandet
  • Undersøg flora og fauna på marker og i hegn. Lav sammenlignende undersøgelser mellem dyrket og udyrket græsareal, konventionel mark/økologisk mark, levende hegn der er sprøjtet hhv. usprøjtet osv.
  • Undersøg, hvilke krav der er til nationale og internationale økologimærker
  • Sammenlign økologisk produceret planter med konventionelt produceret planter
  • Sammenlign økologisk produceret produkter med ikke økologiske produceret produkter. Inddrag perspektiver som miljø, dyrevelfærd og sundhed
  • Undersøg, hvilke økonomiske konsekvenser økologisk landbrug har sammenlignet med konventionelt landbrug
  • Undersøg priser og udvalg af økologiske produkter i butikker
  • Undersøg holdninger hos landmænd, fødevarebutikker, befolkningen, kommunen til økologisk produktion
  • Undersøg kommunens/skolens indkøbspolitik og politik vedrørende udeområder (fx ukrudtsbekæmpelse)
  • Lav en undersøgelse i lokalbefolkningen om hvor mange, der køber økologi
  • Undersøg pesticidebrugs konsekvenser for vandmiljø og mennesker
  • Undersøg hvordan den animalske produktion påvirker vandmiljøet i havet og vores lokalmiljø 

 

Ud af skolen

Besøg ud af skolen - for eksempel:

  • Et økologisk landbrug
  • Et konventionelt landbrug
  • En fødevareforretning
  • En restaurant
  • Kommunen
  • En børneinstitution

 

Gør en forskel

Lav evt. indsatser som:

  • En økologisk skolehave og start derved jeres egen økologiske produktion på skolen
  • Et økologisk sortiment i skoleboden
  • Skolen indkøber mindst 5 økologiske produkter
  • En kampagne, der får flere elever til at købe økologisk mælk
  • Gennemgår skolen for produceret materialer, og lav en liste over, hvilke varer der er økologisk produceret, og hvad det vil koste at skifte indkøbene til økologi. 
  • En ugemadplan med en efterfølgende økologisk indkøbsseddel til forældrene

 

Informer og involver

Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:

  • Lave en udstilling om økologisk produktion fx i det lokale indkøbscenter og evt. i samarbejde med den lokale købmand/supermarked
  • Lave en høstfest hvor skolen informerer om økologi
  • Uddele smagsprøver i det lokale supermarked af økologisk produceret produkter
  • Afholde en debataften med lokale landmænd, NGO, politikere osv.

Materialer og inspiration til undervisning om fødevarer

Pige med bladgrøntsager

Den madkulturelle mulepose

LOMA-skolerne i Svendborg Kommune har udviklet en række spændende materialer under titlen "Den madkulturelle mulepose" i forbindelse med deres arbejde med at styrke maddannelsen i folkeskolen. Lad dig inspirere, hent materialerne og brug dem i din undervisning.

Bæredygtig mad - Urter og svampe på skærebræt

Vores mad - Koen laver mælken

Astra har udviklet et materiale om bæredygtige fødevarer i Natur/teknologi til indskolingen. Lær eleverne at kategorisere fødevarer og arbejd med kostrådene. 

Rebælg

ReBælg

Læringsuniverset “Rebælg” er målrettet skoleelever fra 4.-8. klasse i faget madkundskab. Det er gratis tilgængeligt på Rebaelg.dk. I Dansk Vegetarisk Forenings nye digitale læringsunivers ‘Rebælg’ kan skoleelever lære om bælgfrugter med afsæt de nye kostråds anbefalinger om, at vi gerne skal spise 100 gram bælgfrugter om dagen.

Spisornli

Spisornli

Spisornli er en gratis undervisningsportal udviklet til grundskolens 4.-6. klasse om mad, miljø og klima.
Materialet kan bruges i dansk, matematik, natur og teknologi, madkundskab og historie.
Materialet er sat sammen i temaforløb, der dækker alle fag, og forløb til de enkelte fag.

Bonderøv i børnehøjde

Bonderøv i børnehøjde

Bonderøv i børnehøjde – mælkevejen er en e-bog om køernes liv på de danske landbrug. Den beskriver koens dagligdag, dens liv og oprindelse. E-bogen ser også på, hvordan koen skaber arbejde og de mange anvendelsesmuligheder, som koen giver os. Hvert kapitel indeholder elevopgaver, som både lægger op til refleksion og praktisk arbejde.

Økologi - hvad er det?

Økologi - hvad er det?

En temabog målrettet naturfagene om økologisk landbrug og fødevareproduktion. Bogen præsenterer økologi i teori og praksis ud fra emnerne natur og miljø, dyrevelfærd, bæredygtighed, global fødevareforsyning og sundhed. Der er forslag til praktiske undersøgelser og debatter undervejs.

Dyrevelfærd 4.-6. kl

Fokus på dyrevelfærd på mellemtrinnet

Dyrevelfærd handler om danske produktionsdyr. Hvad er dyrevelfærd? Hvilket dyr stammer fra uroksen? Hvad står der i dyreværnsloven? Hvordan foregår slagtning af dyr? Og hvilke Spørgsmålene er mange, for der er delte meninger om, hvad der er vigtigt for dyrene.

Verdensmål og Madkundskab bøger

Verdensmål og madkundskab

Undervisningsmaterialet til madkundskab er gratis og giver konkrete bud på, hvordan man kan forbruge varer og ressourcer, sådan at man reducerer menneskets fodaftryk på naturen, tænker på den jord, som vi bor på – og samtidig laver god mad.

Frej

Vidensunivers om fødevarer og bæredygtighed

Tænketanken Frej har udviklet et vidensunivers om fødevarer og bæredygtighed, som kan bruge i forbindelse med undervisning til udskolingen eller gymnasiet. Det rummer både explainer-videoer, podcast, debatevents og longreads.

Gulerødder fra køkkenhave

Læringsuniverset Mad og Miljø

Dansk Vegetarisk Forening tilbyder gratis workshops om mad og miljø, der som udgangspunkt er af 3-4 lektioners varighed. Hvis der er 5 lektioner til rådighed, er det også muligt at inkludere madlavning, hvor 3 lektioner om miljø suppleres med 2 lektioners madlavning.

 

 

Økologi - Hvordan og hvorfor?

Økologi - hvordan og hvorfor?

Hvad er et økologisk landbrug? Hvornår går de økologiske køer på græs? Hvor kommer økologisk mel fra? Og hvad er forskellen på økologisk og konventionelt landbrug? Målrettet undervisningen i fagene natur/teknologi og madkundskab.

Dyrevelfærd 7.-9. kl

Fokus på dyrevelfærd i udskolingen

Hvad er dyrevelfærd? Hvordan foregår slagtning af dyr? Hvilke dyrevelfærdsmærker har vi i Danmark? Det er nogle af de spørgsmål, som dine elever får svar på i Fokus på dyrevelfærd. Bogen handler om dyrevelfærd hos danske produktionsdyr. Den kommer omkring dyrevelfærd hos kyllinger, høns, grise, køer, mink og fisk og åbner en debat om, hvordan vi bedst kan opfylde dyrenes behov.

WeGrow

WeGrow

I WeGrow skal du og din klasse undersøge en bæredygtig metode til fødevareproduktion med naturlige mikroorganismer. WeGrow er et 5-ugers forløb inddelt i fem temaer i fagene biologi, fysik/kemi og geografi for 8.klasse.

Turbovækst

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. Turbovækst er et 5-ugers forløb der strækker sig over 25 lektioner. Forløbet henvender sig til 9. klasse i fagene biologi, geografi og fysik/kemi.

Grow Like Tomorrow

Grow Like Tomorrow – Vejen til fremtidens bæredygtige fødevaresystemer

Grow Like Tomorrow er en e-bog der viser vejen til fremtidens bæredygtige fødevaresystemer. Bogen giver bl.a. ekspertviden, fortællinger og værktøjer til at starte transformationen i din nære hverdag, så vi sammen kan sprede forandring som frø i luften.

Bliv Klog på Klimavenlig Vaner

Bliv Klog på Klimavenlige Vaner

I Klimavenlige Vaner - en hverdag med mad, tøj og elektronik, skal elever undersøge hvordan vores vaner påvirker klima og miljø. De lærer om produktionen forud for vores forbrug, og gennem øvelser skal de undersøge deres egen praksis, hvorfor det er svært at ændre vaner, og hvad man kan gøre, for at sænke sit klimaaftryk. Materialet henvender sig til elever i 5. 0g 6. klasse i fagene håndværk, design og madkundskab. 

Klar til indkøb

Klar til indkøb

Klar til Indkøb er Forbrugerrådet Tænks undervisningsmaterialer til madkundskab om madspild, bæredygtighed, fødevarekendskab og supermarkeders salgsmetoder. Der er både materiale til gymnasiet og folkeskolen.