Historie 5.-6. klasse

Hvordan oplever bedsteforældre i Danmark og Uganda klimaforandringerne? Kan du selv lave et historisk interview? Hvad vil du selv svare, når dit barnebarn beder dig om at fortælle om klimaets historie?
Uganda 6 - vandhane

Klimapolitik- og historie

Når klimaet forandrer sig ændres landskabet. Nogle planter får sværere ved at overleve, og nye arter kommer til. Nogle steder kommer der mere vand, andre steder tørrer floder og søer ud.

I filmen fortæller bedsteforældre i Uganda om, hvordan klimaet og landskabet har forandret sig.

Skoleklasse i Tanzania
Tag dine elever med på en virtuel rejse til Afrika og oplev klimaforandringer i et børneperspektiv. I får her et helt konkret eksempel på, hvorfor FN's 17 verdensmål er vigtige, og hvorfor det er vigtigt, at verden er fælles om at opfylde målene.

Undervisning i forskellige fag

Her finder du undervisningsmateriale, film m.m. til forløbet En verden til fælles til brug i grundskolens mellemste klasser. Klik ind på fagene og se materialerne.

Uganda 9 - kvinde med plukket ananas i hånden
Her kan du se, hvilke temaer undervisningen i de forskellige fag kan omhandle, og hvilke forenklede Fælles Mål undervisningsmaterialet sigter imod at opfylde.
Uganda 4 - dreng smiler til kamera
Hvad er bæredygtighed egentlig? Og hvordan arbejder ugandiske børn med bæredygtighed? Hvad er din vision for en bæredygtig fremtid? Hvad sker der i et lokalsamfund, når der bliver mindre vand og flere om at bruge det? Hvordan kan man løse konflikter om vand?
Uganda 3 - Pige taler i mikrofon
Hvordan virker et ugandisk børneparlament? Hvordan kan et børneparlament være med til at gøre en skole mere bæredygtig? Hvad har børn i Uganda at sige til verdens ledere om klima? Hvad mener du selv om klimaforandringer?
Uganda 7 - røde, store tomater i fade
Hvordan laver man klimavenlig mad i Uganda? Og i Danmark? Arbejd med råvarer, ernæring, og hvad der er et klimavenligt måltid i Uganda og Danmark.
Uganda 1 - små piger med lyserøde kjoler
What does a child in Uganda do during a normal day? What is it like to go to school in Uganda? How do you get water in Uganda? How is your own life different from the life of a child in Uganda?
elever tanzania
Undervisningsmaterialet lægger op til et tværfagligt forløb, hvor eleverne opnår en forståelse af, at klimaforandringer har konsekvenser for børns liv og fremtid – ikke bare i Danmark, men i hele verden.