Dansk 5.-6. klasse

Hvordan virker et ugandisk børneparlament? Hvordan kan et børneparlament være med til at gøre en skole mere bæredygtig? Hvad har børn i Uganda at sige til verdens ledere om klima? Hvad mener du selv om klimaforandringer?
Uganda 3 - Pige taler i mikrofon

Bæredygtighed og demokrati - rollespil

Uganda 5 - Pige taler i mikronfon - står op

På alle de ugandiske Eco-Schools (som svarer til Grøn Skole i Danmark), er der et børneparlament. Børneparlamentet arbejder med miljø og bæredygtighed på skolen og består af demokratisk valgte børn fra alle skolens klasser.

Sig din mening om klimaet

Alle kan gøre noget for at forhindre klimaforandringer, f.eks. ved at spare på energien eller spise mindre kød. Men hvis vi skal forhindre voldsomme klimaforandringer, skal der også tages politiske beslutninger om at gøre noget.

Klimaforandringer er et globalt problem, og derfor skal beslutningerne tages i fællesskab af verdens ledere (statsministre og præsidenter). Verdens ledere tager beslutninger om klimaet på klimatopmøder. I 2015 holdt man et stort klimatopmøde i Paris, hvor man vedtog en vigtig plan for at forhindre klimaforandringer.

Børn er ikke med til at bestemme ved den slags topmøder, men børn kan fortælle verdens ledere, hvad de synes, der skal gøres. I filmen nedenfor møder du elever fra et børneparlament på Skt. Kagwa Primary School i Uganda.  Sammen sender de en besked til verdens lederes.

Skoleklasse i Tanzania
Tag dine elever med på en virtuel rejse til Afrika og oplev klimaforandringer i et børneperspektiv. I får her et helt konkret eksempel på, hvorfor FN's 17 verdensmål er vigtige, og hvorfor det er vigtigt, at verden er fælles om at opfylde målene.

Undervisning i forskellige fag

Her finder du undervisningsmateriale, film m.m. til forløbet En verden til fælles til brug i grundskolens mellemste klasser. Klik ind på fagene og se materialerne.

Uganda 9 - kvinde med plukket ananas i hånden
Her kan du se, hvilke temaer undervisningen i de forskellige fag kan omhandle, og hvilke forenklede Fælles Mål undervisningsmaterialet sigter imod at opfylde.
Uganda 4 - dreng smiler til kamera
Hvad er bæredygtighed egentlig? Og hvordan arbejder ugandiske børn med bæredygtighed? Hvad er din vision for en bæredygtig fremtid? Hvad sker der i et lokalsamfund, når der bliver mindre vand og flere om at bruge det? Hvordan kan man løse konflikter om vand?
Uganda 7 - røde, store tomater i fade
Hvordan laver man klimavenlig mad i Uganda? Og i Danmark? Arbejd med råvarer, ernæring, og hvad der er et klimavenligt måltid i Uganda og Danmark.
Uganda 1 - små piger med lyserøde kjoler
What does a child in Uganda do during a normal day? What is it like to go to school in Uganda? How do you get water in Uganda? How is your own life different from the life of a child in Uganda?
Uganda 6 - vandhane
Hvordan oplever bedsteforældre i Danmark og Uganda klimaforandringerne? Kan du selv lave et historisk interview? Hvad vil du selv svare, når dit barnebarn beder dig om at fortælle om klimaets historie?
elever tanzania
Undervisningsmaterialet lægger op til et tværfagligt forløb, hvor eleverne opnår en forståelse af, at klimaforandringer har konsekvenser for børns liv og fremtid – ikke bare i Danmark, men i hele verden.