Natur/Teknologi 5.-6. klasse

Hvad er bæredygtighed egentlig? Og hvordan arbejder ugandiske børn med bæredygtighed? Hvad er din vision for en bæredygtig fremtid? Hvad sker der i et lokalsamfund, når der bliver mindre vand og flere om at bruge det? Hvordan kan man løse konflikter om vand?
Uganda 4 - dreng smiler til kamera
Uganda 6 - vandhane

Bæredygtighed

På alle de ugandiske Eco-Schools (der svarer til Grøn Skole i Danmark), er der et børneparlament. Børneparlamentet arbejder med miljø og bæredygtighed på skolen og består af demokratisk valgte børn fra alle skolens klasser.

På videoen kan du høre børn fra et børneparlament på en skole i det sydvestlige Uganda fortælle om, hvordan de arbejder med bæredygtighed.

Bæredygtighed er et ord, som beskriver en måde at leve på, der er: fremtidige generationers behov, global retfærdighed, økonomisk, politisk og social dimension.

Konflikter om vand

Nakivale er en stor sø og en vigtig vandresurser i det sydvestlige Uganda. Der bliver mindre og mindre vand i søen, dels på grund af klimaforandringer, men også fordi det meste af skoven i området er blevet fældet. Nogle mennesker har bosat meget tæt på søen for at dyrke landbrug. Deres husdyr og dyrkning ødelægger flodbredden og forurener vandet.

En del af de mennesker, der bor tæt ved søen, er flygtninge, som er flygtet fra krig i Congo. De har ikke andre steder at bo og kan ikke tage tilbage til deres land. I 2012 besluttede den ugandiske regering, at flygtningene ikke måtte bo sø tæt på søen. En organisation, som arbejdede i området, gik i gang med at plante træer for at beskytte søen. Folk, som boede længere væk fra søen, var glade for den beslutning, for de var bekymrede for, om vandet ville slippe op. Men flygtningene var selvfølgelig ikke glade.

Se filmen nedenfor og bliv klogere på, hvad der sker, når vand er en knap ressource.

Skoleklasse i Tanzania
Tag dine elever med på en virtuel rejse til Afrika og oplev klimaforandringer i et børneperspektiv. I får her et helt konkret eksempel på, hvorfor FN's 17 verdensmål er vigtige, og hvorfor det er vigtigt, at verden er fælles om at opfylde målene.

Her finder du undervisningsmateriale, film m.m. til forløbet En verden til fælles til brug i grundskolens mellemste klasser. Klik ind på fagene og se materialerne.

Uganda 2 - tre piger arbejder på mark
Tag med til Uganda og oplev, hvordan klimaforandringerne påvirker landet og de mennesker, der bor der.
Uganda 3 - Pige taler i mikrofon
Hvordan virker et ugandisk børneparlament? Hvordan kan et børneparlament være med til at gøre en skole mere bæredygtig? Hvad har børn i Uganda at sige til verdens ledere om klima? Hvad mener du selv om klimaforandringer?
Uganda 7 - røde, store tomater i fade
Hvordan laver man klimavenlig mad i Uganda? Og i Danmark? Arbejd med råvarer, ernæring, og hvad der er et klimavenligt måltid i Uganda og Danmark.
Uganda 1 - små piger med lyserøde kjoler
What does a child in Uganda do during a normal day? What is it like to go to school in Uganda? How do you get water in Uganda? How is your own life different from the life of a child in Uganda?
Uganda 6 - vandhane
Hvordan oplever bedsteforældre i Danmark og Uganda klimaforandringerne? Kan du selv lave et historisk interview? Hvad vil du selv svare, når dit barnebarn beder dig om at fortælle om klimaets historie?
elever tanzania
Undervisningsmaterialet lægger op til et tværfagligt forløb, hvor eleverne opnår en forståelse af, at klimaforandringer har konsekvenser for børns liv og fremtid – ikke bare i Danmark, men i hele verden.