Natur
Temaet Natur tager udgangspunkt i naturen omkring os.
Eleverne skal undersøge, hvilke planter og dyr der lever omkring skolen og i lokalområdet, og de skal se på, hvilke muligheder der er for at skabe endnu mere natur.
Temaet giver også mulighed for at inddrage globale perspektiver i undervisningen for eksempel andre naturområder i verden, der er trængt.
Spørgsmål
- Hvordan kan vi bedst forvalte den lokale natur til gavn for dyr, planter og mennesker?
Forslag til arbejdet med temaet Natur
Undersøgelse
Lav undersøgelser så eleverne opnår indsigt i:
- At der er forskellige dyr og planter omkring skolen, som har forskellige biotoper/levesteder
- At dyr og planter er afhængige af hinanden, og de forhold som de lever under
- At der er mange forskellige måder at bruge/udnytte naturen på
- At der findes mange forskellige typer biotoper og levesteder
- At vi kan hjælpe til med, at der kommer nye dyr og planter (en større biodiversitet).
Eksempler på undersøgelser:
- Undersøg, hvilke planter og dyr der findes i nærheden af skolen (Biodiversiteten)
- Undersøg hvilke biotoper/levesteder, der findes i nærheden af skolen
- Undersøg forskellige fødekæder
- Undersøg, hvordan områderne bliver vedligeholdt (naturpleje). Bliver der brugt sprøjtegifte, gødning, græsslåning, træfældning, og hvilken betydning har det for dyr og plantelivet.
- Undersøg udviklingen i et naturområde (naturovervågning)
- Undersøg forskellige mærkningsordninger, der mærker, hvordan vi kan forvalte skovbrug (for eksempel FSC)
- Undersøg naturforvaltning i andre lande og konsekvenserne heraf
Ud af skolen
- Udfør undersøgelser i naturen på skolens arealer og i de omkringliggende naturområder
Gør en forskel
- Lav indsatser, der øger biodiversiteten omkring skolen
- Lav naturovervågning
- Kom med forslag, der vil øge biodiversiteten hjemme hos eleverne og i kommunen.
Inden I går i gang, kan I stille jer selv spørgsmålene:
-
Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for en mere mangfoldig natur?
-
Hvordan vil I arbejde for, at der vil blive ved med at være en stor biodiversitet på og omkring jeres skole?
Informer og involver
Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:
- Agere naturvejledere og guide andre elever/forældre/politikere rundt i området, hvor de har arbejdet
- Lave en hjemmeside, der fortæller om skolens arbejde med natur og om de tiltag, som eleverne har udført
- Skrive artikler om de tiltag, som eleverne har udført
- Afholde en debataften med lokale personer og virksomheder, der arbejder med natur og naturforvaltning.