Inspiration til miljøråd

Klimadag på Gentofte HF

Lav en årlig Klimadag på jeres gymnasium og sæt fokus på den grønne dagsorden, giv praktisk erfaring og styrk elevernes sociale relationer. Her kan du se, hvordan Gentofte HF har gjort.

Energifri dag Støvring Gym

Energifri dag

På Støvring Gymnasium afholder man årligt en energifri dag. På denne dag bliver al el, varme, varmt vand og elektricitet slukket for at sætte fokus på energispild og bæredygtigt energiforbrug. Dagens undervisning bliver tilrettelagt uden brug af energi og miljørådet arrangerer små konkurrencer og andre gimmicks i løbet af dagen.

NG klimastrejke

Klimastrejke

Elever over hele landet deltog i Klimastrejke 15. marts 2019. Flere steder var dette organiseret gennem grønne gymnasiers miljøråd. Bl.a. på Næstved Gymnasium, hvor eleverne i miljørådet selv havde skabt kontakt til lokale folkeskoler og stod bag en meget vellykket strejke med demonstrationer i både Næstved og København.

piger cykel 2

Cykelkampagne

Flere gymnasier laver hvert år kampagner for at få flere elever og lærere til at cykle til gymnasiet. Borupgaard Gymnasium har i den forbindelse lavet en lille kampagnevideo. Videoen er blevet produceret som en del af undervisningen i mediefag.

Temadag på Alssundgymnasiet Sønderborg

Temadag

Sæt fokus på klima, økologi eller noget helt tredje og afhold en temadag, hvor I fx inviterer nogle interessante mennesker, som kan informere om og diskutere jeres valgte tema.

På Alssundsgymnasiet Sønderborg har de fx afholdt en økologisk temadag, hvor de inviterede forskellige talere.

Plakater på Solrød Gymnasium

Kampagner

Bruger I for meget vand og energi på jeres gymnasium? Eller er skraldespandene fyldt med papir og madrester? Lav en kampagne og mind jeres kammerater, lærere og resten af gymnasiets personale om at tænke grønt.
På Solrød Gymnasium har de f.eks. sat plakater med grønne budskaber op centralt på gymnasiet.

Klimadebat på Støvring Gymnasium

Klimadebat

Invitér hele paletten af ungdomspartier og afhold en klimadebat ligesom Støvring Gymnasium gjorde i efteråret 2018. Hvert parti stillede med to-tre repræsentanter, som ved små standere fortalte om deres partis visioner på klimaområdet. Arrangementet sluttede af med en paneldebat.

Plakat til tøjbyttedag

Tøjbyttedag

Forny jeres garderober på en bæredygtig måde og arranger en tøjbyttedag, ligesom Københavns Åbne Gymnasium og Sankt Annæ Gymnasium har gjort.

Miljørådsbevis

På Risskov Gymnasium har de lavet Miljørådsbevis, som tildeles medlemmer af Miljørådet. Beviset kan bl.a. være en god måde for eleverne at få deres grønne arbejde i Miljørådet tydeliggjort i deres CV – og så kan det selvfølgelig også sættes i glas og ramme og pryde på væggen.

Risskov Gymnasium har givet tilladelse til, at man gerne må bruge deres skabelon, hvis man vil lave et Miljørådsbevis. Du kan se et eksempel på Risskov Gymnasiums bevis herunder.